Aleksandra Gajecka-Antosiewicz - klawesynistka, pianistka, doktor sztuki muzycznej
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie klawesynu prof. Ewy Piaseckiej (1999)
oraz fortepianu prof. Marka Drewnowskiego (2000) oraz studiów mistrzowskich w zakresie interpretacji muzyki współczesnej na Uniwersytecie "Mozarteum" w Salzburgu pod kierunkiem prof. Elżbiety Chojnackiej (2001-2003). W roku 2015 uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka (temat rozprawy: „Aspekty techniczno-wyrazowe w wybranych utworach klawesynowych współczesnych kompozytorów polskich”, promotor prof. Ewa Piasecka). Jest spadkobierczynią sztuki wykonawczej, a także spuścizny artystycznej wybitnej polskiej klawesynistki Elżbiety Chojnackiej (klawesynu oraz wszystkich nut). W roku 2018 w Pałacu w Rybnej założyła Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Aleksandra Gajecka-Antosiewicz gra na unikatowym klawesynie zbudowanym dla Elżbiety Chojnackiej w 1982 roku przez Anthony’ego Sideya & Frédérica Bala.
Stypendystka Dartington International Summer School (Wielka Brytania, Colin Tilney Master class), „Strings meeting” (Heek, Niemcy, Elżbieta Chojnacka Master class), Ringve Museum International Summer Course in Early Music (Trondheim, Norwegia, Ketil Haugsand Master class) oraz Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi i innych stypendiów naukowych. Laureatka nagrody Burmistrza Miasta Tarnowskie Góry za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury (2013) oraz V Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego im. J. Hofmanna i I. J. Paderewskiego w 1993 roku (nagroda specjalna - cykl koncertów we Francji).
Artystka dokonała licznych prawykonań utworów klawesynowych, w tym utworów skomponowanych specjalnie dla niej przez m.in. Z. Krauzego, J. Wnuk -Nazarowej,
A. Zagajewskiego, A. Wesołowskiego, J. Kornowicza, R. Gabrysia, T. Kamieniaka,
M. T. Łukaszewskiego, E. Fabiańskiej-Jelińskiej, B. K. Przybylskiego, L. Kołodziejskiego. Posiada w repertuarze również szereg dzieł muzyki dawnej. Występowała jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą: w Anglii, Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Norwegii i Słowacji. Do ważniejszych wydarzeń w życiu artystycznym należał udział w koncercie Hommage à Wanda Landowska w Paryżu (2009) oraz rola solistki w koncercie Nowa przestrzeń dla muzyki na otwarcie odnowionej siedziby Filharmonii Śląskiej w Katowicach (2014). Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak Jerzy Maksymiuk, Marek Moś, Krzysztof Urbański, Mirosław Jacek Błaszczyk, Yaroslav Shemet, Maciej Tomasiewicz, Robert Kabara, Massimiliano Caldi, Maciej Tomasiewicz, Szymon Bywalec i Jerzy Swoboda. Od 1993 roku z siostrą - bliźniaczką Hanną Balcerzak tworzy duet fortepianowy i klawesynowy "Siostry Gajeckie".
W latach 2011-2018 była pedagogiem w Akademii Muzycznej w Łodzi ucząc wykonawstwa muzyki współczesnej na klawesynie i instrumentach dawnych oraz literatury specjalistycznej; od 2018 roku współpracuje z uczelnią w ramach wybranych projektów oraz współorganizuje coroczne seminaria współczesnej muzyki klawesynowej pt. „Klawesyn bez granic".
Od 1999 roku jest nauczycielem gry na fortepianie i klawesynie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Bytomiu, w której w 2002 roku założyła pierwszą na Śląsku klasę klawesynu w tego typu szkole. Jest współautorką podstaw programowych dla przedmiotu "Klawesyn" dla szkół muzycznych I i II stopnia w Polsce, prowadzi letnie kursy mistrzowskie. Prezentowała twórczość klawesynową w audycjach radiowych, podczas konferencji naukowych, wykładów i warsztatów. Jest autorką licznych artykułów na temat współczesnej muzyki klawesynowej.
Dyskografia
CD 081, „A. Vivaldi, Cztery pory roku”, Śląskie Towarzystwo Muzyczne, 2007,
CD 06, „Utwory klawesynowe Mariana Sawy”, ŚTM, 2011,
CD nr 11, Zygmunt Krauze – „Pour El”, wyd. Katedry Kompozycji AM w Łodzi,
poz. 1, 2011,
Utwory na klawesyn współczesnych kompozytorów polskich - płyta doktorska, 2014
DVD, „Muzeum Muzycznie”, F. Couperin, J.Ph. Rameau, L.C. Daquin, ŚTM, 2014,
CD, „Mieczysław Wajnberg”, Prapremiera w 100-lecie urodzin Mieczysława Wajnberga, VII Symfonia op. 81 na klawesyn i smyczki, A. Gajecka-Antosiewicz- klawesyn, Śląska Orkiestra Kameralna, dyr. Robert Kabara, DUX, 2019
CD, „Inception”, Adam Wesołowski „Silver Concerto” na klawesyn, orkiestrę smyczkową i dźwięki Zabytkowej Kopalni Srebra, Śląska Orkiestra Kameralna,
dyr. Robert Kabara, Acte Prealable, 2019
CD, „Industrially”, Adam Wesołowski "Silver Concerto" na klawesyn, orkiestrę smyczkową i dźwięki Zabytkowej Kopalni Srebra, Śląska Orkiestra Kameralna,
dyr. Robert Kabara, DUX, 2019.
CD, "Adam Wesołowski. Silver concerto", TG, 2021
CD, Joanna Wnuk-Nazarowa - Koncert skowronkowy na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną [w:] Joanna Wnuk-Nazarowa. Il tempo passa", Portaits, Anaklasis ANA 030, 2024
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz - harpsichordist, pianist, doctor of Musical Arts
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz studied at the Łódź Academy of Music with
prof. Ewa Piasecka (harpsichord) and prof. Marek Drewnowski (piano).
During the period 2001-2003 she studied at the Mozarteum University in Salzburg with
prof. Elisabeth Chojnacka (on her contemporary harpsichord music programme).
While a student, she was awarded scholarships to participate in numerous international masterclasses and festivals in Poland, Germany, Norway and the UK with distinguished artists such as
Elżbieta Stefańska, Leszek Kędracki, Czesław Stańczyk, Colin Tilney,
Mark Kroll and Ketil Haugsand.
She won the special prize of the fifth Józef Hofmann and Ignacy Jan Paderewski International Piano Festival in Nałęczów in the piano duo category; this enabled a series
of recitals in France. She also participated in the second Wanda Landowska International Competition in Warsaw and the eighth International Contemporary Chamber Music Competition in Kraków.
She is active as a soloist and chamber musician in her home country and abroad playing both early and contemporary music, including pieces written for her. Since 1993 she has appeared in piano and harpsichord duos with her sister Hanna Balcerzak.
In 2007 she participated in the recording of Vivaldi’s The Four Seasons featuring Anna Rechlewicz. She has also made recordings for Polish Television (TVP), and Polish radio
networks, and with the Polish Radio and Television Symphony Orchestra (NOSPR)
in Katowice. Her concerts during the Musica moderna conferences at the Łódź Academy
of Music were also recorded.
Apart from concert activities Gajecka-Antosiewicz works as a teacher and researcher
in the fields of harpsichord and piano music interpretation. She teaches at the Chopin Music School in Bytom where in 2002 she established the first harpsichord class in Silesia in this type
of school. She is also a jury member of national competitions.Aleksandra Gajecka-Antosiewicz leads the contemporary harpsichord class at the Grazyna and Kiejstut Bacewicz Academy of
Music in Lodz.
KLAWESYNISTKA / PIANISTKA
HARPSICHORDIST / PIANIST
https://katowice.tvp.pl/61447037/slaskie-4-you-23072022
CONTACT :
aleksandragajecka@wp.pl
tel. 608 525 395
Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej w Pałacu w Rybnej
Osoba prowadząca:
dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz- klawesynistka i pianistka
Osoby współpracujące:
Hanna Balcerzak- klawesynistka i pianistka,
Urszula Jasiecka-Bury - klawesynistka, organistka
Magdalena Bąk- klawesynistka
Michał Antosiewicz- pianista, dyrygent
Piotr Oczkowski- historyk muzyki
Krzysztof Sztekmiler - reżyser dźwięku
Bartłomiej Balcerzak - skrzypek, fotograf
LINKS: